PENDEKATAN INKUIRI PENEMUAN
Kurikulum Prasekolah Kebangsaan khasnya komponen perkembangan kognitif
menyarankan pembelajaran melalui pengalaman yang mengutamakan pendekatan
inkuiri penemuan. Inkuiri penemuan secara amnya bermaksud mencari maklumat,
menyoal, menyiasat sesuatu fenomena yang berlaku di sekelilingnya. Penemuan
merupakan cirri utama dalam inkuiri. Pendekatan inkuiri penemuan membolehkan
murid membina pengetahuan melalui penyiasatan dan penyelesaian masalah. Pada
peringkat prasekolah, inkuiri penemuan adalah lebih kepada inkuiri penemuan
terbimbing. Melaluipendekatan inkuiri penemuan, murid akan mencapai
pembelajaran yang lebih bermakna kepadsa mereka.
Rajah 1: Murid Prasekolah Lestari sedang
menyiasat jenis-jenis daun.
Rajah 2: Murid Prasekolah Lestari sedang
menyiasat serangga
KEMAHIRAN PROSES SAINS
Kemahiran
proses sains merupakan kemahiran asas dalam pendekatan inkuiri penemuan dan
juga kaedah saintifik. Ia membolehkan murid menyoal dan mencari jawapan secara
sistematik. Dalam kurikulum prasekolah, kemahiran proses sains yang dikenal
pasti adalah memerhati, mengelas, mengukur, meramal, berkomunikasi dan membuat
inferens
No comments:
Post a Comment